ادبیات کودکان و نوجوانان

اطلاع رسانی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان

فراخوان همایش ادبیات کودک شورای کتاب کودک

شوراي كتاب كودك با همكاري برخي ديگر از نهادها و مراكز مرتبط با ادبيات كودك، قصد دارد همايشي علمي با نام «ادبيات؛ كودكِ ديروز، كودكِ امروز» با محوريت «جايگاه و اهميت مخاطب در ادبيات كودك» در پاييز سال 1393 برگزار كند. اين همايش، علاوه بر اجراي كارگاه‌ها، ميزگردها و فعاليت‌هايي ترويجي براي گروه‌هاي گوناگوني كه با ادبيات كودك مرتبطند، دربردارندة سخن‌راني‌هاي پژوهشي نيز خواهد بود. از عموم استادان، دانشجويان، پژوهشگران، پديدآورندگان، ناشران، ترويج‌گران و علاقمندان به ادبيات كودك دعوت مي‌شود چكيدة پژوهش خود را با در نظر داشتن محورهاي پيشنهادي زير و بر اساس آنچه در ادامة اين فراخوان آمده، به دبيرخانة همايش ارسال كنند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دیدن محورهای همایش اینجا را کلیک کنید 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1393ساعت 0:14  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان فصلنامه روشنان برای مجله شماره ۱۸

نشريه‌ی تخصصي روشنان در مجلد هجدهم، بحث نقد ادبیات کودک و نوجوان را در دستور كار خود قرار داده است و از كارشناسان، پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه، خواسته است تا مقاله خود را یکی از محورهای زیر تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۳ به دفتر نشریه ارسال کنند . محورها عبارتند از:  

1-     نقد ادبی چیست؟

2-     آیا نقد ادبی علم است؟

3-     نقد ادبی در جایگاه علم، چگونه علمی است؟

4-     آیا نقد ادبی در زمره‌ی امور خلاقه و خلق ادبی و هنری قرار دارد؟

5-     ساحت‌های بنیادین نقد ادبی چیست؟

6- رویکردهای مناسب در نقد ادبی در حوزه‌ی ادبیات کودک کدام‌اند؟

7- اهمیت منابع نظری در نقد ادبیات کودک .

8- رابطه‌ی نقد ادبی و نظام عقلانیت را چگونه تعریف می‌کنید؟ آیا نقد ادبی در شالوده و بنیاد خود ناگزیر از نظام عقلانیت است؟

9- در صورتی که بخواهیم به نقد بومی بیندیشیم، این نظام عقلانیت، از کجا قابل دستیابی است (دین، فلسفه، فلسفه‌ی هنر و...) آیا در قلمرو فرهنگ بومی، حوزه‌ای را می‌توان نام برد که نظام عقلانیت را بتوان از آن منتج کرد؟

10- رابطه‌ی نقد ادبی و نظریه‌های ادبی چیست؟

11- آیا نقد ادبی رابطه‌ی ساختارمند با نظریه‌های ادبی دارد و به عنوان نظامی معرفتی، عقلانی از آن برمی‌خیزد؟

12- از دیدگاه متدلوژی پژوهش، پژوهش‌های رایج در علوم تجربی چه تفاوتی، یا چه تفاوت‌هایی با پژوهش در قلمرو علوم انسانی دارند؟ آیا متدلوژی علوم تجربی را می‌توان در نقد ادبی و هنری به‌کار گرفت؟ 

13- در ساختارهای مکاتب و نحله‌های گوناگون نقد ادبی که در دنیای معاصر جاری و زنده است، از جهت متدلوژی اشکالاتی به نظرتان نمی‌رسد؟

14- نقد ادبی بومی و التزام‌های آن.

15- آیا ساختار نقد ادبی می‌تواند وارداتی باشد؟

16- ادبیات کودکان و نوجوانان و نقد ادبی.

17- رابطه‌ی نقد ادبی و نظریه‌های مخاطب‌محور.

18- رابطه‌ی نقد ادبی و نظریه‌های وفادار به علوم تربیتی.

19- رابطه‌ی نقد ادبی و نظریه‌های طرفدار ادبیات لذت‌جویانه.

20- رابطه‌ی نقد ادبی و ادبیات طرفدار نظریه‌های زیبایی‌شناسانه.

21- رابطه‌ی نقد ادبی و جامعه‌شناسی.

22- تطور جامعه و تاریخ به سنت‌های تاریخ و نقد ادبی.

23- تطور و بلوغ جامعه و فرهنگ و رابطه‌ی آن با هویت کودکی و ادبیات کودکان.

24- آیا نقد ادبی در قلمرو ادبیات کودک می‌تواند تلفیقی از تمامی این رویکردها باشد؟ آیا می‌توان ساحت‌های بنیادینی مثل علوم تربیتی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و فلسفه‌ی دین، فلسفه‌ی هنر و مبادی زیبایی‌شناسانه را برای ادبیات کودک تعریف کرد؟ به عبارت دیگر، آیا می‌توان ادبیات کودکان را یک هویت ادبی متمایز و ممتاز تعریف کرد که در شالوده‌ی خود علوم یاد شده را به عنوان مبادی بنیادین دارد و رابطه‌ی این هویت ادبی را به تناسب با هر یک از آن ساحت‌ها تحلیل کرد؟

25- تفاوت و شباهت‌های نقد ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال .

26- تفاوت نقد نظری و نقد عملی در ادبیات کودکان .

27- ضرورت بازخوانی پرونده‌ی نقد در ادبیات کودک و نوجوان ایران .

28- رویکردهای نقد ادبی کودک ونوجوان در ایران .

29- « دریافت‌های ناقص از نظریه‌های جدید غربی و ترجمه‌های نادرست آن‌ها در کارنامه‌ی نقد و نظر ادبیات کودک ایران چه تأثیری گذاشته است؟» (کاووس حسنلی)

30- سایه‌ی سنگین نگاه‌های تربیتی و آموزشی بر رویکردهای نقد ادبیات کودکان ایران .

31- « دلایل رویکرد فراگیر آموزشی و تنگ مایه شدن مباحث ادبی و زیبایی شناسی در نقد ادبیات کودک چیست؟»(کاووس حسنلی)

32- « دلایل سوء تفاهم‌های گسترده و فراگیر در نقد و نظر ادبیات کودک چیست؟ » (کاووس حسنلی)

33- ارزش‌گذاری‌های فنی در نقد ادبیات کودک چقدر به کار می‌آیند؟

34- تفاوت نقد خلاق و نقد سفارشی .

35- ضرروت شکل‌گیری انجمن منتقدان ادبی در سازمان دهی به نقد ادبیات کودک و نوجوان.

36- نقد، فرصت آموزش‌های تکنیکی نیست.

37- آیا نقد ادبیات کودک تنها تحلیل و واکاوی اثر است؟

38-  تفاوت نقد عملی و نقد ژورنالیستی.

39- ضرروت وجود نقد ژورنالیستی برای والدین و مربیان.

40- « کنار گذاشتن پیش فرض‌ها، شرط اصلی نگاه درست منتقد. » (توران میرهادی)

41- اهمیت نقش نقد مخاطبان در بازشناسی ارزش‌های عمومی کتاب‌های کودک و نوجوان.

42- ضرورت یا عدم ضرورت نقد نقد.

43- نقد و ارتباط‌شناسی

44- نقد و گونه‌های مختلف ادبیات کودک (شعر و داستان ، بازنویسی ، و بازآفرینی)

45- نقد کودک‌گرا (ص 35 دیگر خوانی های ناگزیر )

46- بررسی انواع نقد در ادبیات کودک (آنچه هست و آنچه می‌تواند باشد.)

47- تأثیر نشریات کودک ونوجوان بر روند نقد ادبیات کودک و نوجوان .

48- تا چه اندازه کودکان، خود می‌توانند مخاطب نقد ادبیات کودک باشند؟

49- بررسی نقد ترجمه و خلاء نقد در آثار ترجمه‌ی شعر .

 

            نقد ادبی و نحله‌های نقد معاصر:

- نقد ادبی ساخت‌گرای کلاسیک

- نقد ادبی ساخت‌گرای سیستمی

- نقد ادبی ساخت‌گرای مدرن

- نقد ادبی ساختارشکن

- نقد ادبی مبتنی بر نظریه‌های زبانی و نشانه‌شناسانه

+ نوشته شده در  شنبه سی ام فروردین 1393ساعت 17:58  توسط مهدی محمدی  | 

ثبت نام در سي و چهارمين کنگره بین‌المللی ادبيات كودكان آغاز شد

به گزارش لیزنا، سي و چهارمين کنگره ادبيات كودكان، دفتر بین‌المللی كتاب براي نسل جوان (IBBY) با محوریت موضوعی « آيا منظور از «همه» واقعاً «همه» است؟» ، 10 تا 13 سپتامبر 2014 (19 تا 22 شهریور 1393) در مکزیکوسیتی برگزار خواهد شد.

 

هشت سخنران اصلی این دوره کنگره الیشیا مونیلا ، نظریه پرداز ارتباطات، نمایشنامه نویس، پژوهشگر آموزشی تلویزیون و نویسنده مکزیکی، دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۲، ماریا ترزا آندرئوتو نویسنده آرژانتینی، اگوستین فرناندز پاز نویسنده اسپانیایی، ربرتو اینوچنتی تصویرگر ایتالیایی و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن  ۲۰۰۸، انجلا کردوسو لاگو، نویسنده و تصویرگر برزیلی،‌ ورونیکا مورگیوا نویسنده مکزیکی، دنیل گولدین، ویراستار، مروج فرهنگی و مقاله نویس مکزیکی هستند.

 

علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند به وب سایت کنگره  مراجعه نمایند.

 

گفتنی است، كنگره IBBY هر دو سال یک‌بار به ميزباني یکی از ۷۷ عضو دفتر بين‌المللي كتاب براي نسل جوان (IBBY) مي‌شود. از ایران نیز اعضای شوراي كتاب كودك- به عنوان نماينده ایرانی IBBY- در كنگره‌هاي آن حضور مي‌يابند.

+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم دی 1392ساعت 15:4  توسط مهدی محمدی  | 

تفاوت‌ها و تنوع‌ها در ادبیات کودکان و نوجوانان

«تفاوت‌ها و تنوع‌ها در ادبیات کودکان و نوجوانان» به عنوان محورهای سمینار بین‌المللی انجمن ادبیات کودکان  انتخاب شده است که در ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محورهای همایش اینجا را کلیک کنید  


+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم مهر 1392ساعت 23:6  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان سي و چهارمين کنگره ادبيات كودكان، دفتر بین‌المللی كتاب براي نسل جوان (IBBY) مکزیکو سیتی، 201

سي و چهارمين کنگره ادبيات كودكان، دفتر بین‌المللی كتاب براي نسل جوان (IBBY) با عنوان " آيا منظور از «همه» واقعاً «همه» است؟ " ، در سال 2014 در مکزیکوسیتی برگزار می شود . 
موضوعات اصلی مقالات:
- ایجاد بستری برای تجربه پذیرش تفاوت‌ها، به گونه‌ای که عدم تجانس‌ها محدودیت ایجاد نکند . 
- پذيرش تفاوت‌ها و ايده ی گنجاندن تمامي افراد و خوانندگان در ادبیات . 
- ادبیات به عنوان جایگاه و بستري پذيرنده . 
- ادبیات به عنوان آینه‌ای از اجتماع، بيان مشكلات و موانعي چون تبعیض و محرومیت . 
- ترویج خواندن . 
- و...
شرايط ارسال چكيده مقاله : 
- عنوان مقاله پیشنهادی
- موضوع اصلی ارائه شده
- خلاصه ای از مطالب ارائه شده حداکثر 250 کلمه
شرایط ارائه پوستر:
- عنوان پوستر پیشنهادی
- موضوع اصلی ارائه شده
- خلاصه ای از مطالب ارائه شده در پوستر حداکثر 100 کلمه
شرایط کلی :
• ارائه می تواند به زبان انگلیسی یا اسپانیایی باشد.
• آخرین مهلت برای ارسال چكيده مقاله 31 آگوست 2013 است.
• همراه هرمقاله باید نام کامل متقاضی، ملیت، عنوان، آدرس پستی، تلفن و شماره فکس يا ایمیل ارسال شود.
• کمیته کنگره ، سخنرانان و پوسترها را تا30 نوامبر 2013 انتخاب كرده و پیش از پایان سال به متقاضیان پذیرفته شده اطلاع می‌دهد.
• • همه سخنرانان سمینار و ارائه دهندگان پوستر هزینه ثبت نام کنگره را باید بپردازند.
برای اطلاعات بیشتر به آدرس http://www.ibbycongress2014.org/ مراجعه فرمایید.

برای ارسال مطالب تا جمعه ۸ شهریور وقت هست 


منبع 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم تیر 1392ساعت 15:40  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان پژوهشهای دینی برای کودکان و نوجوانان


فراخوان مقاله ویژه‌نامه
"پژوهش‌های دینی برای کودکان و نوجوانان"

فصلنامه کودک، نوجوان و رسانه، فصلنامه تخصصی است که به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی عوامل دست‌اندرکار رسانه ملی اعم از تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مجریان و بازیگران و.... از سوی مرکز پزوهش‌های اسلامی منتشر می­شود. این نشریه قصد دارد ویژه­نامه­ای را در خصوص پژوهش­های دینی برای کودکان و نوجوانان با محورهای زیر منتشر کند.

1.      ادبیات دینی کودکان و نوجوانان (تعاریف، اهداف و کارکردهای آن)

2.      سیر مطالعات ادبیات دینی کودکان و نوجوانان در ایران و جهان

3.      چگونگی بیان خدا برای کودکان و نوجوانان

a.      چگونگی بیان صفات ثبوتیه

b.     چگونگی بیان صفات سلبیه

c.      چگونگی بیان رحمانیت خداندی

d.     چگونگی بیان جباریت خداوند

e.      چگونگی بیان عدل خداوندی

f.       سوال­های بچه­ها در مورد خداوند و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

4.      چگونگی بیان و معرفی قرآن برای کودکان و نوجوانان

5.      چگونگی بیان مفاهیم خاص برای کودکان و نوجوانان

a.      مرگ

b.     فرشته

c.      بهشت

d.     جهنم

e.      روح

f.       معجزه و کرامت

g.      سوال­های بچه­ها در مورد این مفاهیم و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

6.      چگونگی بیان مفاهیم مربوط به نبوت برای کودکان و نوجوانان

a.      ضرورت وجود پیامبر

b.     سرگذشتنامه پیامبران

c.      معجزات پیامبران

d.     خصوصیات اخلاقی و رفتاری پیامبران

e.      رفتار پیامبران با دوستان و دشمنان

f.       سوال­های بچه­ها در مورد پیامبران و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

7.      چگونگی بیان مربوط به امامت

a.      ضرورت امامت

b.     نحوه انتخاب امامان

c.      کرامات امامان

d.     سرگذشتنامه امامان

e.      سجایان اخلاقی و ویژگیهای فردی

f.       ارفتار امامان با دوستان و دشمنان

g.      علم امامان

h.     سوال­های بچه­ها در مورد امامت و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

8.      چگونگی بیان مفاهیم مربوط اصول دین

a.      توحید

b.     نبوت

c.      معاد

d.     امامت

e.      عدل

f.       سوال­های بچه­ها در مورد اصول دین و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

9.      چگونگی بیان مفاهیم مربوط فروع دین

a.      فلسفه وجودی اعمال

b.     تاثیرات فردی و اجتماعی اعمال

c.      سوال­های بچه­ها در مورد فروع دین و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

10.  بیان مباحث مربوط به تاریخ اسلام

a.      وقایعی که بیان آنها برای کودکان و نوجوانان ضرورت دارد

b.      وقایعی که بیان آنها برای کودکان و نوجوانان ضرورت ندارد

c.      سوال­های بچه­ها در مورد تاریخ اسلام و چگونگی پاسخ­گویی برای آنها

11.  شیوه­های بیان مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانان در رسانه ملی

تذکر: محققان ارجمند در تدوین مقالات سه جنبه مهم زیر را مدنظر داشته باشند:

            الف) مفهوم مورد نظر به کدام گروه از کودکان و نوجوانان اعم (پیش از دبستان، سال­های آغازین دبستان (دوم و سوم)، سال­های آخر دبستان (سوم، چهارم و پنجم) ، دوره راهنمایی و دوره دبیرستان  مناسب است؟

            ب) آیا اساسا باید این  مفاهیم را برای کودکان و نوجوانان گفت یا خیر

            ج) چنانچه باید گفته شود،  شیوه­های مناسب برای بیان این مفاهیم در رسانه ملی چیست؟

ویژگی­های آثار ارسالی

·        آثار ارسالی نباید قبلا در کتاب، مجموعه مقالات و یا نشریه دیگری به چاپ رسیده باشد.

·        عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی پدیدآورنده(ها) همراه با رتبه علمی، محل اشتغال و آدرس پست الکترونیکی در صفحه اول مقاله نوشته شود.

·        چکیده مقاله در 150 تا 200 کلمه به زبان فارسی تهیه شود.

·        واژه‌های کلیدی (حداکثر تا 7 کلید واژه ) در زیر چکیده با تیتر کلیدواژه‌ها نوشته شوند.

·        توضیحات و معادل‌های خارجی واژه‌ها و اصطلاحات علمی و اسامی افراد با شماره‌گذاری در پانویس همان صفحه ارائه شود.

·        مقاله همراه با ضمائم و فهرست منابع در حداکثر 20 صفحه (22 سطری و قلم 12) در محیط word تایپ شده باشد.

·        ارجاع به منابع در داخل متن به شیوه درون متنی یا APA  است. به این گونه که در متن پس از نقل مطالب در داخل پرانتز (نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار و صفحه مورد نظر) ذکر گردد. مانند: (حری، 1385، ص 96).

·        فهرست منابع در پایان مقاله همانند الگوهای زیر به ترتیب الفبایی نام‌خانوادگی پدیدآورندگان آثار تنظیم گردد

·        مقاله تهیه شده به آدرس پستی نشریه با آدرس، ctm@irib.ir   ارسال گردد.

·        اصل مقاله‌های ترجمه‌ای  به همراه ترجمه آن ارسال گردد

حق الزحمه پدیدآورندگان آثار پس از انتشار نشریه، بر حسب سطح علمي مقاله و ارزيابي مقالات توسط داوران، بر اساس تعداد صفحات، پرداخت خواهد شد

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره­ تلفن­های 2928718 0251 و 09122536690 تماس حاصل نمایید.

محققان تا 15 مهر فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391ساعت 16:17  توسط مهدی محمدی  | 

نشست تخصصی گروه فبک

گروه فلسفه براي كودكان و نوجوانان (فبك) پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در نظر دارد نشستي تخصصي با حضور انديشمندان داخلي و خارجي به همراه كارگاه آموزشي با عنوان"كاربرد فلسفه در پرورش تفكر كودكان و نوجوانان بر اساس گفتگوي سقراطي"  در تاريخ شنبه 10 تيرماه 91 برگزار نمايد ،گروه فبك  ضمن سپاس  از حضور ارزشمند شما ، از مقالاتي كه مرتبط با زمينه مذكور باشدنيز جهت ارائه در هم انديشي و چاپ در دو فصلنامه تفكر و كودك استقبال مي كند . خواهشمند است مراتب و نحوه حضور در اين نشست (با  مقاله  يا بدون مقاله ) را به اطلاع گروه برسانيد .

خاطر نشان مي شود كارگاهي نيز توسط سركار خانم دكترپيلگرن از دانشگاه استكهلم سوئد   و با رويكرد گفتگوي سقراطي در كلاس درس برگزار مي شود . 

جهت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن    88014557   -   021          و يا ايميل fabak_g@yahoo.com  تماس حاصل فرماييد .                  

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم خرداد 1391ساعت 10:2  توسط مهدی محمدی  | 

برنامه ششمین سمپوزیوم سالانه ادبیات کودکان دانشگاه فلوریدا

برنامه های سخنرانی و نحوه ثبت نام شرکت در ششمین سمپوزیوم ادبیات کودکان و نوجوانان اعلام شد. برای دیدن برنامه سمپوزیوم اینجا را کلیک کنید  در ضمن برای اطلاع از نحوه ثبت نام و شرکت و... نیز اینجا را ببینید

+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم دی 1390ساعت 14:39  توسط مهدی محمدی  | 

کنفرانس ادبیات کودکان و نوجوانان

دانشگاه western washington university کنفرانس ادبیات کودکان برگزار میکند. خبر این همایش و اعضاء هیات تحریریه علمی آن معرفی شده اند اما از موضوعات و محورها خبری نیست احتمالا در آینده خواهیم دید

http://wwuclc.com/about-the-clc

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم آبان 1390ساعت 15:7  توسط مهدی محمدی  | 

24 روز مهلت جهت ارسال چکیده مقاله به پنجمین سمپوزیوم خدمات کتابخانه ها به کودکان و نوجوانان

کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان کره شمالی پنجمین سمپوزیوم خدمات کتابخانه ها برای کودکان و نوجوانان را در 19- 20 خرداد 90 برگزار خواهد کرد. علاقه مندان میتوانند چکیده مقاله خود را تا تاریخ 29 بهمن 1389 ارسال کنند. نتیجه داوری چکیده ها در 7 اسفند اعلام خواهد شد. در صورت پذیرفته شدن چکیده، محققان تا 26 فروردین فرصت دارند تا اصل مقاله خود را ارسال کنند. محورهای همایش و چکونگی ارسال چکیده و مقاله را در ادامه مطلب مطالعه فرمائید. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم بهمن 1389ساعت 22:33  توسط مهدی محمدی  | 

دومین کنفرانس بین المللی ادبیات کودکان و نوجوانان در اوکراین

دومین سمینار بین المللی ادبیات، کودک، زمان به منظور بررسی مسایل مطرح در ادبیات کودکان و نوجوانان از ۱-۵ ژوئن ۲۰۱۱ در اوکراین برار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این سمینار اینجا را کلیک کنید
+ نوشته شده در  شنبه بیستم آذر 1389ساعت 13:4  توسط مهدی محمدی  | 

چهل و دومین کنفرانس سالانه ادبیات کودکان و نوجوانان

دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه جورجیا آمریکا چهل و دومین کنفرانس سالانه ادبیات کودکان و نوجوانان را جمعه و شنبه ۴-۵ اسفند برگزار میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوره شرکت در این کنفرانس اینجا را کلیک کنید
+ نوشته شده در  شنبه ششم آذر 1389ساعت 9:22  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان مقاله در خصوص ادبیات دینی کودک و نوجوان از سوی فصلنامه روشنان

نشريۀ تخصصي روشنان در مجلد دهم خود ، بحث ادبيات ديني كودك و نوجوان را در دو قسمت " دنياي مدرن و مفهوم كودكي" و " ادبيات ديني كودكان،مصداقها و مشكلات" در دستور كار خود قرار داده است.

     اگرچه به ادبيات ديني در حيطۀ كودك و نوجوان بيشتر از بسياري از مقولات ديگر توجه و پرداخته شده است، اما به نظر مي رسد بررسي زواياي مختلف آن ، ميزان و شكل ارائه به مخاطبين با توجه به سنشان، ونيز پيامدهاي مثبت و منفي نوع پرداختن به آن، هرگز به طور جدي مورد بحث قرار نگرفته است. روشنان در دو شمارۀ آينده، بررسي رويكردهاي مختلف به اين موضوع مهم را دنبال مي كند.

   از دوستان ، كارشناسان، پژوهشگران و صاحب نظران ادبيات كودك و نوجوان صميمانه دعوت مي كنيم ، تا با ارائۀ نظرات و راهكارهاي خود ، ما و مخاطبين روشنان را در برداشتن گامي براي نيل به اين هدف ياري فرمايند. بيان اين نكته ضروري است كه عناوين ذيل، براي ريز وبهتر مشخص شدن موضوعات آمده اند . بديهي است كه روشنان از عناوين و سئوالات جديدي كه به ذهن شما فرهيختگان مي رسد، در چارچوب ضوابط نشريه استقبال مي كند. همچنين مقالات شما مي تواند تلفيقي از چند عنوان با يك عنوان جديد باشد. 

 بخش نخست:

دنياي مدرن و مفهوم كودكي در ادبيات كودك و نوجوان

الف : تعاريف

تعريف ادبيات ديني چيست؟ (تعاريف رايج ادبيات ديني)

  • تعاريف چه خاصيتي دارند و چه كاري انجام مي دهند ؟
  • تعاريف در ادبيات و هنر نقشي ثابت و ذاتي دارند يا اينكه متأثر از شرايط و كنشهاي اجتماعي و محيطي متحول مي شوند ؟
  • چه بخشي از اين تعاريف ثابت و غير قابل تغيير و چه لايه هايي از آن قابل تغيير است؟
  • آيا تعريف ادبيات كودكان ، با مخاطب كودك ، شرايط روحي، رواني و نيازهاي او، ارتباط مستقيم يا غير مستقيم دارد؟
  • كودك ، شرايط و نيازمنديهاي روحي –رواني او و مفهوم كودكي، در فرايندي طبيعي چگونه تعريفي دارد؟ آيا اين تعاريف نقشي ذاتي دارند يا متناسب با شرايط بيروني در حال تغيير و تحول هستند؟
  • مفهوم كودكي از نظر شرايط رواني و عوامل دروني و ذاتي در پروسۀ تاريخي و سير تطور فرهنگ، جامعه،علم و تكنولوژي چقدر دچار تغيير مي شود؟
  • به خاطر رشد تكنولوژي ارتباطات و رسانه ها و اطلاعات فراواني كه در اختيار كودك قرار مي گيرد، به نظر مي رسد كودك امروز با كودك نسلهاي گذشته تفاوتهايي جدي دارد .آيا به صرف افزايش اطلاعات و دانسته هاي كودك و بيداري زود هنگام برخي احساسات ، مي توانيم بگوييم مفهوم كودكي تغيير كرده است؟
  • آيا پديدۀ تغيير مفهوم كودكي (در اثر عوامل محيطي) پديده اي مثبت ارزيابي مي شود يا اينكه مي تواند نقش منفي داشته باشد ؟
  • بار اطلاعاتي كودكان ، براي آنها مفيد است يا اينكه خطراتي را نيز براي آنها در بر دارد؟
  • آيا به خاطر بار اطلاعاتي افزودۀ كودكان امروز، بايد از كودكي تعريفي دوباره داد ؟ يا بايد كودكي امروز را خروج از طبيعت و معيار و خلاف قاعده و در نهايت بيماري دانست؟
  • با لحاظ كردن هر يك از احتمالات فوق دربارۀ مفهوم كودكي، آيا ادبيات كودكان متأثر از مفهوم كودكي نيازمند تعريفي تازه است؟
  • آيا تكوين تعاريف غلط و نادرست مي تواند خاصيت و كاركرد علوم را از مسير طبيعي خود خارج كند؟

ب: تعاريف، تمايزها و تفاوتهاي ماهوي 

 ·        تفاوت جنس و نوع تعريف در علوم تجربي و علوم انساني چيست؟

·    اگر در علوم تجربي تعاريف بر مبناي شيوۀ استقرايي، قياسي ( شناخت جزئي خواص و خاصيت پديده ها و مواد) شكل مي گيرد، آيا در علوم انساني (ادبيات و هنر) نيز تعاريف مي توانند از جنس استقرا باشند ؟

·        تعايرف در ادبيات و هنر اگر استقرايي نباشند، بر چه شيوه اي مي توانند شكل بگيرند؟

·        در تعريف ادبيات و هنر، سخن از چيستي ادبيات است، يا از كجايي آن؟

 ج : مباني : ادبيات و نصوص ديني

  ادبيات در چه سطوحي و چگونه با دين مرتبط مي شود؟

 مباني و رويكردهاي اين ادبيات از كجا به دست مي آيد؟ از نصوص ديني يا از كنشها و واكنشهاي رواني؟

 تئوريها، ديدگاهها و نظريه ها از كجا به دست مي آيند؟

معيار براي رويكرد نقد ( نقد مجرد نظريات) و نقد ساختاري و محتوايي نمونه هاي خلاق از كجا به دست مي آيند؟

تعاريف ساختاري از كجا به دست مي آيند؟ آيا از نظر ساختار ادبي، بين ادبيات ديني و غير آن و ادبيات خلق شده در جامعۀ ديني و غير آن تفاوتي وجود دارد؟ يا اينكه ساختار به عنوان ظرفي كه هر مظروفي را مي توان در آن ريخت يكسان است؟

 ادبيات ديني كودكان، تعاريف زيبايي شناسانه

بخش دوم :

 ادبيات ديني كودكان، مصداقها و مشكلات

 الف : ادبيات ديني كودك :

  آيا كودكان مخاطب جدي براي دين و پيامهاي دين هستند؟

 آيا كودك غير مكلف و غير مميز مخاطب پيام دين است؟

 آيا كودكان مفاهيم مجرد مثل : خدا، فرشتگان، روح، جن، عرش، معاد، زندگي پس از مرگريا، بهشت، دوزخ و مفاهيمي از اين دست را مي فهمند؟ چگونه ودر چه دوره اي؟

آيا ادبيات ديني كودكان، تنها ادبيات تعليمي و موعظه است؟

آيا با توجه به واقعيت مهم دورۀ كودكي (حس لذت جويي و سرگرمي) ادبيات ديني مي تواند مبتني بر لذت جويي، تفريح و خنده باشد؟

  • با توجه به اينكه دنياي كودكان، دنياي فانتزي است، و فانتزي يكي از ضروريات دنياي كودكي است، قصه هاي ديني كودكان، وقايع تاريخي و ماجراها، شخصيتها و حوادث مي توانند در باز آفريني خلاق در قالب فانتزي ارائه شوند؟ يا اينكه ادبيات ديني همواره بايد بازنويسي رخدادهاي تاريخي باشد؟
  • در بازآفريني وقايع ورخدادهاي تاريخي و ماجراها، چقدر امكان افزودن و كمك گرفتن از تخيل وجود دارد؟ مثلاً مي توان شخصيتها و ماجراهاي فرعي- به شرط خدشه وارد نشدن به اصل رخداد- با كمك تخيل ايجاد كرد؟
  • آيا مي توان آن بخش از وقايع تاريخي را كه قسمتهايي از آن در پردۀ ابهام قرار دارد با كمك تخيل بازسازي كرد؟
  • آيا قصه هاي قرآن، صرفاً بايد دستمايۀ بازنويسي و ساده نويسي باشد يا مي توان بر اساس قرآن قصه هاي متفاوتي از نظر ساختار و با استفاده از درونمايۀ قرآني آفريد؟
  • ارتباط حسي كودك و خدا چگونه شكل مي گيرد؟
  • آيا براي ايجاد رابطۀ حسي و ملموس در كودك و به اين بهانه كه كودكان با خدا دوست باشند و او را دوست بدارند و باور كنند، مي توان خدا را در حد محسوسات تنزل داد؟
  • كودكان و خدا در ادبيات كودك . (نقد نمونه هاي داستاني خلاق)
  • آيا انبياء وامامان موجوداتي استثنايي و فوق بشري هستند؟ يا موجوداتي كاملاً زميني و همانند ساير مردمند؟
  • قداست و معصوميت امامان كه از آنها موجوداتي متعالي و متفاوت مي سازد، چگونه بايد براي كودكان مطرح شود؟
  •  موضوع خليفه و حجة الهي كه در شخص امام متبلور است، چگونه بايد براي كودكان مطرح شود؟
  • آيا طرح اين موضوعات از امامان، چهره اي متفاوت و فرا انساني براي كودكان نمي سازد؟
  • آيا امامان معصوم و انبياء الهي بايد به عنوان موجوداتي فوق بشري براي كودكان و نوجوانان معرفي شوند؟ اگر چنين اتفاقي بيفتد، آيا كودكان مي توانند چنين شخصيتهايي را بفهمند وبا آنها رابطۀ حسي و عاطفي برقرار كنند؟
  • آيا كودكان همواره بايد امامان را در هاله اي از تقدس ببينند؛ يا اينكه براي ارتباط حسي و عاطفي مي توانيم آنان را همانند ساير مردم معرفي كنيم؟ ملاك و مرز اين تفاوت يا همانندي چيست؟

 ب : تصويرگري در داستانهاي كودكان :

  براي به تصوير كشيدن موجودات مجرد مثل فرشتگان و ملائك، شيطان و ديو و جن و پري، چه ضوابطي را بايد رعايت كرد؟

 آيا فرشتگان و ملائك جنسيت دارند و به شكل زن و مرد ظاهر مي شوند؟

·        نشان دادن فرشتگان به صورت زنان يا دختران زيبا و يا مردان جوان زيبا جايز است؟

·        آيا فرشتگان بايد به صورت موجوداتي صاحب بال و پر براي پرواز ظاهر شوند،  يا به صورت موجودات انساني اما نوراني تجسم يابند؟

·        آيا استفاده از فرشتگان و ملائك مقرب در داستانها به عنوان شخصيتهاي فانتزي جايز است؟

·        آيا نشان دادن چهرۀ معصوم (ع) براي كودكان جايز است يا همواره بايد چهرۀآنان را در هاله اي از نور نمايش داد؟

·    در تصويرگري كتابهاي كودكان چگونه مي توان مفهوم خير يا شر را نشان داد؟ آيا اين امر تنها با زشتي و زيبايي قابل نماياندن است؟اگر در تصوير كتاب كودكان همواره آدمهاي خوب را زيبا و موجودات بد را زشت نشان بدهيم، به آنان قضاوت بر اساس ظاهر را نياموخته ايم؟

·    اگر ملاك خوبي و بدي، ظاهر باشد، زيبا شدن ظاهري جادوگران  با استفاده از نيروي جادو، در داستانهاي فانتزي، چگونه براي كودكان قابل توجيه است؟

·    در داستانهاي حيواني، نمونه هاي فراواني وجود دارد كه حيوان ، شخصيت و افعال كاملاً انساني پيدا مي كند و يا به عكس انسان در هيأت حيوان نمايانده مي شود. آيا فرو ريختن مرز بين انسان و حيوان براي كودك اثر تخريبي دارد؟ نگاه ديني، تربيتي و روان شناسي به آن چگونه است؟

                                                                              

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم بهمن 1388ساعت 1:32  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان ارسال مقاله به سی و دومین کنگره IBBY در اسپانیا

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY ) برای فرستادن مقاله به سی و دومین کنگره سراسری که این بار در اسپانیا برگزار می شود فراخوان داد.

علاقه مندان به فرستادن مقاله به این کنگره باید فرم درخواست را در نشانی www.ibbycompostela2010.org/call-for-papers?lang=en   پر کنند و به همراه طرح پیشنهادی خود پیرامون یکی از موضوع های اعلام شده، تا روز ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) به دبیرخانه کنگره بفرستند.

منبع http://www.lisiran.blogfa.com/


+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم مرداد 1388ساعت 10:59  توسط مهدی محمدی  | 

همایش ادبیات داستانی ادبیات کودک و نوجوان در شیراز

فراخوان همایش ادبیات داستانی کودک و نوجوان، 21 اردیبهشت 1388، دانشگاه شیراز

633444229176673750_321510_shiraz Un.bmp
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز دومین همایش ادبیات کودک خود را در 21 اردیبهشت ماه سال 1388 برگزار می کند. این همایش همچون نخستین دوره آن که در سال 1387 برگزار شد با همکاری گروه ادبیات کودک و نوجوان "انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران" و "قطب علمی پژوهشهای فرهنگی و ادبی فارس" 21 اردیبهشت ماه سال 1388 برگزار می‌شود.

محورهای مقالات:
موضوع اصلی این همایش "ادبیات داستانی کودک و نوجوان" ‌است و هر مقاله‌ای که در یکی از موضوعهای ارائه‌شده و به شیوه‌ای روشمند، اصیل و نوآورانه تدوین شده باشد از سوی شورای علمی همایش پذیرفته خواهد شد. دبیرخانه‌ همایش از تمامی پژوهشگران و صاحبنظران قلمرو ادبیات کودک ایران دعوت کرده است تا با ارسال مقاله به ویژه در محورهای زیر و شرکت در این نشست علمی، امکان گفتگو و تبادل تازه‌های تحقیق در موضوع همایش را فراهم آورند:
1. تفاوت میان ادبیات داستانی کودک و ادبیات داستانی نوجوان 2. تفاوت میان ادبیات داستانی کودک و نوجوان و ادبیات داستانی بزرگسال 3. عناصر داستانی در ادبیات کودک و نوجوان 4. رویکردهای تازه به نقد داستان کودک و نوجوان 5. چگونگی تاثیرپذیری داستانهای کودک و نوجوان از نظریه‌های جدید ادبی 6. بینامتنیت در ادبیات داستانی کودک ایران 7. لذتهای ادبیات داستانی کودک (برای کودک و بزرگسال) 8.  وضعیت ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران 9.  سیر تحول در ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران 10.  نقاط عطف در ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران11. ادبیات داستانی دینی کودک؛ وجوه تشابه و تمایز ادبیات داستانی دینی کودک با دیگر گونه‌های ادبیات داستانی کودک 12. ادبیات داستانی کودک و نوجوان در استان فارس 13. ادبیات داستانی کودک و نوجوان در کتابهای درسی 14. ادبیات داستانی عامه در مقام ادبیات داستانی کودک و نوجوان 15. درونمایه‌ی آشکار و درونمایه‌ پنهان در ادبیات داستانی کودک و نوجوان ایران و هر موضوع مرتبط دیگر...


زمانبندی:
مهلت ارسال چکیده‌ مقالات 20 بهمن ماه 1387
اعلام نظر شورای علمی همایش 1 اسفند 1387
مهلت ارسال اصل مقالات 20 فروردین 1388

در این فراخوان از کسانی که مایلند در همایش شرکت کنند خواسته شده که خلاصه‌ مقالات خود را در حد 150 تا 200 کلمه به نشانی succls@shiraz.ac.ir  و یا  markazemotaleat@gmail.com ارسال نمایند.

تلفن های تماس: 2283080-0711/ 2291894- 0711/ و نمابر : 2283080- 0711

+ نوشته شده در  جمعه دوم اسفند 1387ساعت 1:28  توسط مهدی محمدی  | 

سمینار بین المللی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان

            Association of Writers and Illustrators for Children (AWIC)

            Indian Section of International Board on Books for Young People (IBBY)

 

                                                                                                                     31/1/2009

   Dear friend ,

         The Association of Writers and Illustrators for Children (AWIC) the Indian Section of International Board on Books for Young People (IBBY) is organizing International Conference on Children's Libraries – Building a Book Culture from 4-6 February, 2010 in New Delhi, India. AWIC is a voluntary organization dedicated to the development of quality literature and reading promotion.

      The aim of the first ever International Conference on Children's Libraries is to deliberate on the potential and scope of Children's Libraries in strengthening book culture. Reading Books is an important ingredient in the development of the Child's personality. The role of libraries is crucial for creating a climate that encourages reading. Eminent scholars, authors, publishers and all others interested in children and books from many countries will be participating in this event.

    The theme of the Conference will be deliberated under five segments,

-         Developing libraries for children

-         Suitable reading material for Children's Libraries

-         Children's Library Services 

-         Children's Libraries as Catalyst for Social Change

-         Children's Libraries Without Borders

      The highlight of the Conference is the participation of IBBY-Asahi Reading Promotion Award winners from different parts of the world. They will be sharing their experiences and presenting their reading promotion projects which they have successfully organized under difficult circumstances.

           We request you to participate in this unique event and promote book culture through out the world. Please register soon to get the benefit of early bird registration which closes on 31st March 2009. Details and registration form are available on our web side www.awic.in. We are sure that your national section will cooperate and motivate delegates to participate in this conference.

 

Looking forward to meet you   

 

 

Regards,

 

Your Sincerely,

Surekha Panandikar

 Convener

International Conference on Children's Libraries

 AWIC/Indian Board on Books for Young People (IBBY)
Nehru House, 4, Bahadur Shah Zafar Marg
New Delhi-110002
India
(Telefax: 91-11-23311095)

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن 1387ساعت 10:43  توسط مهدی محمدی  | 

همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی: پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی و یادگیری

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری سازمان آموزش و پرورش و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان خراسان برگزار می­کند

 همایش ملی کتابخانه­های آموزشگاهی: پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی و یادگیری

اهداف همایش:

  • شناسیایی راه­ها و روش­های تقویت دروس با کمک منابع اطلاعاتی غیر درسی در کلاس و کتابخانه
  • تبادل تجربیات در مورد راه­ها و روش­های برقراری پیوند بین برنامه­های درسی و برنامه­های کتابخانه
  • شناسایی راهها و روشهای پرورش ذوق و انگیزه خواندن
  • شناسایی رویکردهای افزایش توانمندی خواندن
  • توجه به پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادام­العمر در دانش­آموزان
  • شناسایی راهها و راهبردهای همکاری بین معلم و والدین در پرورش دانش آموزان فعال و علاقمند استفاده از اطلاعات
  • الف: جنبه های کتابداری و اطلاع رسانی

1.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش سواد اطلاعاتی

2.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش یادگیری مادام العمر

3.       پیوند بین برنامه های کتابخانه و برنامه های درسی

4.       کتابخانه های آموزشگاهی، خدمات، تنوع، ویژگیها و استانداردها

5.       رویکردها و مسائل مجموعه و مجموعه سازی در کتابخانه های آموزشگاهی

6.       رویکردها و مسائل ویژه ارائه خدمات در کتابخانه های آموزشگاهی

7.       همکاری، همیاری و همگرایی بین کتابدار و معلم

8.       همکاری بین کتابدار، دانش آموزان و والدین

9.       همکاری بین کتابخانه های آموزشگاهی، عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

10.    تجربه های محلی، ملی و بین المللی در مورد کتابخانه های آموزشگاهی

11.    دانش آموزان، اینترنت و کتابخانه: راهها و رویکردهای تعامل

ب: جنبه های آموزشی، تربیتی و روانشناختی 

 1.       نظام آموزش ابتدايي؛ راهبردها و راه های افزایش انگیزه و ذوق خواندن

2.       نظام آموزشی و راهبردهای استفاده از آموزش غیر مستقیم مبتنی بر منابع

3.       آموزش غیر مستقیم و پیشرفت تحصیلی

4.       یادگیری مادام العمر و راهبردهای توسعه آن در دانش آموزان

5.       مطالعه و سلامت اجتماعی در دانش آموزان

6.       مطالعه، انگیزه موفقیت و شادکامی

7.       نیازهای سنی دانش آموزان و انواع منابع اطلاعاتي

8.       نقش اطلاعات، اطلاع جویی و اطلاع یابی در افزایش فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی

9.       آموزشهای پیش دبستانی و انگیزه و ذوق استفاده از منابع اطلاعاتي

10.    آموزش راهبردهای مطالعه

11.    نظریه های  جدید یادگیری و رفتار مطالعه

  ج. نشر كتابهای غیر درسی/منابع اطلاعاتي

1.       سیر تحول کتابها و منابع اطلاعاتي غير درسي ویژه دانش آموزان

2.       ارتباط بین محتوای کتابهای درسی و منابع اطلاعاتی غیر درسی در تدریس به دانش آموزان

3.       ارتباط بین مضامین منابع اطلاعاتی و پرورش مهارتهای تفکر و یادگیری

4.        معلمان و  تولید و نشر منابع اطلاعاتي غیر درسی

5.        كتابداران،  تجربه ها و ايده ها در توليد و نشر منابع اطلاعاتي غير درسي

6.       نویسندگان کودکان و نوجوانان و تولید منابع اطلاعاتی در پیوند با منابع درسی دانش آموزان

7.       منابع مرجع برای کودکان و نوجوانان

8.       رویکردهای نوین در فراهم آوری مواد خواندنی برای کودکان و نوجوانان

مهلت ارسال چكيده و پيشنهاد پوستر: 15 شهریور ماه 1387 ( برای معلمان تا 15 مهر ماه 1387 در نظر گرفته می‏شود)

اعلام نتایج داوری (مرحله اول: چکیده و پوستر): اول آبان ماه 1387

مهلت ارسال اصل مقالات و پوسترها: 15 آذر ماه 1387

اعلام نتایج داوری (مرحله دوم: مقالات و پوستر): 15 دی ماه 1387

زمان ارسال نسخه نهايي مقاله يا پوستر (پس از اعلام نظر داوران): اول بهمن ماه 1387

زمان ارسال اسلايد و ساير ملزومات برای ارائه: اول اسفند 1387

 * لازم به يادآوري است كه چون در پايان دي ماه براي چاپ مجموعه مقاله ها اقدام خواهد شد، در صورت تأخير در ارسال مقاله كامل هيچ مقاله ديگري بعد از آن تاريخ براي چاپ در مجموعه مقالات پذيرفته نخواهد شد 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید

+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم شهریور 1387ساعت 20:23  توسط مهدی محمدی  | 

همایش کتاب، کودک، خانواده

اداره ‌كل امور كتابخانه‌های عمومی استان زنجان در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه، همایش «كتاب، كودك، خانواده» را برگزار می‌كند.

محمدربیع احمدخانی، مدیركل امور كتابخانه‌های عمومی استان زنجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر توضیح داد: این همایش آذرماه در راستای تحقق ارتقاء فرهنگ عمومی و مطالعه در میان اقشار مختلف، به عنوان یكی از اصلی‌ترین برنامه‌های میان‌مدت نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و  به زودی فراخوان ارسال مقاله در اختیار اهالی فرهنگ و محققان سراسر كشور قرار می‌گیرد. احمدخانی یادآور شد: سال 1385از سوی این اداره‌ی‌كل، همایش «راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی» برگزار شد كه استقبال بسیار خوب شهروندان را به دنبال داشت. تجربه‌ی موفق این همایش ما را در برپایی همایشی مشابه با محوریت كودك و خانواده تشویق كرد. وی خاطرنشان كرد: «راهبردهای كتابخوانی كودكان»، «خانواده و توسعه‌ی فرهنگ»، «دشواری‌ها و مسایل كتاب كودك در ایران»، «ویژگی‌های كتاب كودك»، «رسانه‌ها»، «نهادهای عمومی و كتاب كودك»، «كتابخانه‌های عمومی، مدارس و كتاب كودك»،‌«كودك، خانواده و حق دانستن» و «كودك،‌ كتاب، خانواده و مهارت‌های زندگی» محورهای اصلی این همایش خواهند بود. به گفته‌ی احمدخانی‌ در برگزاری همایش از داوری و پیشنهادهای متخصصان عرصه‌ی آموزش و پرورش و استادان دانشگاه در حوزه‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی استفاده می‌شود

منبع خبر

+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم تیر 1387ساعت 1:17  توسط مهدی محمدی  | 

مقاله‌نويسان براي قصه‌گويي دست به قلم مي‌شوند

   جشنواره قصه‌گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از مقاله‌نويسان دعوت كرده براي شركت در سومين مسابقه مقاله‌نويسي با موضوع قصه‌گويي دست به قلم شوند.

       به گزارش روابط عمومي كانون، اين مسابقه با هدف تقويت جنبه‌هاي علمي قصه‌گويي و اثرات آن بر فرهنگ ملي مذهبي، در سومين سال برگزاري خود 7 محور و موضوع را مورد توجه قرار داده است.

       بر اين اساس صاحب‌نظران، اساتيد دانشگاه، دانشجويان، مربيان و معلمان مي‌توانند در مورد «نقش ابزار و چگونگي بهره‌گيري از آن در جريان قصه‌گويي»، «تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي قصه‌گويي براي خردسالان و بزرگسالان»، «سهم و چگونگي استفاده از زبان وجودي در قصه‌گويي و مرزبندي آن با ديگر هنرهاي نمايشي» و «ضرورت، ويژگي و شرايط لازم براي اجراي گروهي قصه‌گويي» مقاله بنويسند.

       اين مسابقه در عين حال توجه ويژه‌اي به قصه‌گويي از داستان‌هاي كهن و بومي از خود نشان داده به نحوي كه سه موضوع ديگر آن به «جايگاه و اهميت قصه‌گويي در سنت‌ها و آيين‌هاي فرهنگي، تاريخي و بومي محلي»، «چگونگي آماده‌سازي قصه‌هاي كهن براي قصه‌گويي» و «قصه‌گويي كهن و قصه‌گويي مدرن، تفاوت‌ها و اشتراك‌ها» اختصاص يافته است، ضمن اين كه علاقه‌مندان مي‌توانند براي هر يك از موضوعات به صورت مستقل مقاله‌اي ارايه دهند.

       دبيرخانه سومين مسابقه مقاله‌نويسي با موضوع قصه‌گويي در كانون از علاقه‌مندان به شركت در اين رقابت علمي، پژوهشي درخواست كرده است حداكثر تا روز 20 آبان امسال مقالات خود را به صورت تايپي در 10 صفحه A4 همراه با فرم مشخصات خود از طريق نشاني پست الكترونيك DMF@kanoonparvaresh.com يا پست سفارشي به نشاني تهران، خيابان فردوسي،‌ خيابان نوفل‌لوشاتو، كوچه مسعود سعد سلمان، شماره 30،‌ مركز آموزش كانون ارسال كنند.

       همچنين از ارايه دهندگان مقاله‌ها خواسته شده مشخصات خود را شامل نام و نام خانوادگي، رشته و مدرك تحصيلي، شغل و محل اشتغال، عنوان مقاله، نشاني، شماره تلفن، نمابر و پست الكترونيك همراه با مقاله در اختيار دبيرخانه مسابقه قرار دهند.

       سومين مسابقه مقاله‌نويسي با موضوع قصه‌گويي در پايان آذر همزمان با برگزاري يازدهمين جشنواره قصه‌گويي مراكز فرهنگي‌، هنري كانون در شيراز، با ارزيابي مقاله‌هاي ارسال شده به دبيرخانه به سه مقاله نخست به ترتيب 3، 2 و 1 سكه تمام بهار آزادي به همراه تنديس ويژه جشنواره و لوح تقدير اهدا خواهد كرد ضمن اين كه از صاحبان آثار برتر براي شركت در جشنواره قصه‌گويي و ارايه مقاله خود دعوت خواهد شد.

       تناسب متن با عنوان مقاله،‌ رعايت قواعد تدوين مقالات علمي و پژوهشي، پرهيز از اقتباس و گردآوري، رعايت اصول نگارش و ويرايش در متن مقاله‌، استفاده از منابع و مأخذ معتبر با ذكر عناوين مربوطه، كيفيت محتوا و سهم آن در گسترش دانش كاربردي قصه‌گويي، تازگي و نو بودن محتواي متن و خلاقيت در طرح ديدگاه‌ها و سهم آنها در تدوين و تنظيم متن از معيارهاي ارزيابي آثار عنوان شده است.

       علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين مسابقه و دريافت فرم مشخصات آن همچنين مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 66705195-66701183 تماس بگيرند يا به بخش اخبار سايت اينترنتي كانون به نشاني www.kanoonparvaresh.com مراجعه كنند.

 فرم شركت در مسابقه مقاله نويسي را از اينجا دريافت كنيد .

منبع خبر سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم مهر 1386ساعت 3:4  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان مقاله مجله پژوهشنامه ادبیات کودک برای شماره های آینده

فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودکان و نوجوانان یکی از نشریات تخصصی این حوزه در کشورمان می­باشد. این نشریه سعی دارد که درهر شماره، موضوع خاصی را مورد بررسی قرار دهد. آخرین شماره  این نشریه (بهار 1386 شماره 48) به موضوع مطالعات دانشگاهی در حوزه ادبیات کودکان اختصاص یافته است. در این نشریه، علاوه بر موضوع تخصصی، به نقد و بررسی آثار یک نویسنده و یا شاعر کودکان نیز پرداخته می شود که در این شماره، آثار مهدی میرکیایی مورد نقد وبررسی قرار گرفته است. شماره­های  آینده نیز قصد دارند موضوع و آثار شخص خاصی را بررسی کنند که موضوعات تخصصی و ویژه­نامه های نقد آثار به تفکیک هر شماره در جدول زیر آورده شده است. اعلام موضوعهای تخصصی و نقد و بررسی آثار، به پژوهشگران حوزه ادبیات کودکان این فرصت را فراهم می­سازد که با فراغ بال به پژوهش در موضوع های ذکر شده به پردازند.

نقد

موضوع تخصصی

شماره مجله

احمدرضا احمدی

کودکی مطلوب

50 ( پائیز 1386)

محمد رضا شمس

معرفت شناسی ادبیات کودک و نوجوان

51 (زمستان 1386)

حسن فتاحی

نوآوری در ادبیات کودکان و نوجوان

52 (بهار 1387)

سید مهدی شجاعی

بازآفرینی انتقادی

53 (تابستان 1387)

 

رمان کودک

54 (پاییز 1387)

 

تجربه­های شعر امروز

55 (زمستان 1387)

 

کودک و دولت

56 (بهار 88)

 

رسانه ها و ادبیات کودک

 57 (تابستان 88)

 

حقوق شهروندی – شهر و ادبیات کودک

58 (پاییز 88)

 

ترجمه و ادبیات کودک

59 (زمستان 88)

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم شهریور 1386ساعت 2:8  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان مقاله در خصوص ادبیات کودکان

در جستجوی نشریه های تخصصی ادبیات کودکان بودم که با این فراخوان آشنا شدم امیدوارم برای علاقمندان حوزه ادبیات کودکان فرصت خوبی باشد تا مقاله های خود را ارسال کنند. حهت دیدن فراخوان اینجا را کلیک کنید
+ نوشته شده در  شنبه دوم تیر 1386ساعت 15:25  توسط مهدی محمدی  | 

سمینارهای ادبیات کودکان و نوجوانان

دیشب در خصوص سمینارهای ادبیات کودکان و نوجوانان جستجویی داشتم به اطلاعات جالبی رسیدم. حیفم آمد که شما از آن بی خبر باشید انشاء الله که از کشورمان مقالات خوبی در این سمینارها داشته باشیم

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1386ساعت 1:9  توسط مهدی محمدی  | 

فراخوان مقاله کنگره دانمارک 2008

 

کنگره آینده دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) از 7 تا 10 سپتامبر سال 2008 در شهر کپنهاگ دانمارک برگزار خواهد شد. موضوع کنگره 2008 "قصه ها در تاریخ- تاریخ در قصه ها" خواهد بود. بر این اساس شعبه IBBY در دانمارک برخی از موضوعاتی را که می توانند در این کنگره مطرح شوند به شرح زیر اعلام کرده است:

-         ادبیات کودکان کشورهای مختلف چگونه در تاریخ آن کشورها یا ملت ها انعکاس یافته و تجربیات تاریخی دوران های گوناگون چگونه بر ادبیات کودکان تأثیر گذاشته است؟

-         زمان پیش-تاریخی و زمان در اساطیر و افسانه ها چگونه مطرح شده است؟

-         بازبینی و نگارش مجدد تاریخ رسمی یک ملت چگونه بر ادبیات کودکان تأثیر می گذارد؟

-         قصه های شفاهی چه تأثیری بر قصه های کتبی دارد؟

-         میراث فرهنگی جامعه چگونه در ادبیات کودکان منعکس یا مطرح می شود؟

-         انعکاس زندگی در دوران های سخت، به عنوان مثال دوران های جنگ، سرکوب، محرومیت، تبعید و .... در ادبیات کودکان چگونه است؟

-         انعکاس تنش های اجتماعی-فرهنگی و یا همبستگی اجتماعی در ادبیات کودکان چگونه است؟

-         ارتباط میان واقعیت های سیاسی و فرهنگی یک کشور با قصه ها و اسطوره های معاصر آن چگونه است؟

-         نقش دین و مذهب در ادبیات کودکان چیست؟

-         نقش و جایگاه اسطوره ها و افسانه ها در جامعه امروز چیست؟

-         انعکاس هولوکاست و عواقب آن، یا آپارتاید و عواقب آن، تجارت برده از آفریقا و سایر فجایع بشری در ادبیات کودکان چگونه است؟

 شعبه IBBY در دانمارک از موضوعات دیگر در این زمینه نیز استقبال می کند و از دست‌اندرکاران ادبیات کودکان دعوت کرده است که خلاصه مقالات خود را به "کمیته ترتیب دهنده محلی" این شعبه ارسال دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت کنگره ( www.ibby2008.dk ) رجوع کنید.

برگرفته از سایت شورای کتاب کودک

+ نوشته شده در  شنبه پنجم اسفند 1385ساعت 14:36  توسط مهدی محمدی  |